likewonderwomen.blogg.se

You're supposed to be the leading lady of your own life.

Självförtroende

Kategori: Allmänt

Jag är en tjej med ibland extremt dåligt självförtroende. Jag tror ibland att mina vänner vill döda mig på grund utav det. Ibland kan jag klaga mer än vad Snop Dog sjunger om knark. Min mamma brukade säga innan att det var för att jag var mobbad som liten och ofta fick höra hur ful jag var.
Visst det kan ju stämma men jag har börjat lägga märke till hur många tjejer som faktiskt har detta problemet.

Jag tror visst att dåligt självförtroende kan ligga i exempelvis mobbning men för min del har jag kommit över det ganska bra. Personligen tror jag att min självkänsla kommer från andra tjejer. Har ni aldrig varit med om när ni går in på en hemma fest och det är tjejer där hur man hela tiden letar efter någon som är ”fulare” än en själv? Detta säger jag eftersom jag är precis lika dan en hemsk, hemsk människa.

Men okej för min del kan jag ofta leta och leta efter den här ”fulare” personen men alltid känna mig som den äckligaste personen där. Vi tjejer har ett sätt att hela tiden göra varan osäkra.
Och varför? Jo antagligen för att vi vill ha killarnas uppmärksamhet. Vi vill vara snyggast och mest omtyckta. Jag kan inte hjälpa att undra om det inte bara hade varit bättre om vi försökt uppskatta varan mer? Istället för att kritisera säga något snällt och försöka bli vänner. Jag menar killarna vi vill ha uppmärksamhet av är säkert svin ändå.

Är det inte lite sjukt att vi tjejer behöver se en person som vi finner fulare för att känna oss bra nog. Som någon slags säkerhetslina att okej skönt hon där borta har större lår än mig så jag är ju i alla fall snyggare än någon här inne.

Vi tjejer borde inse att vi alla är bra nog och snygga nog. Det ska inte spela någon roll om en kille kan se det eller ej så länge vi själva är nöjda. Enligt mig borde vi bara släppa los helt klä oss som vi vill, dansa galet som vi gör hemma och vara de människorna vi vill vara. Vi låter alla andra runt om kring oss definiera vem vi är och hur vi ser på oss själva som personer. Helt ärligt är det ju sjukt skönt att alla inte ser precis lika dana ut eller?

Så min fråga är vad tycker ni? Har ni där ute dåligt självförtroende och hur gör ni för att bli av med det? Har ni någonsin sett ner på någon för att känna er bättre till mods?

/Irma

 

 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: