likewonderwomen.blogg.se

You're supposed to be the leading lady of your own life.

Girl power!

Kategori: Girl power

Något som jag älskar att leta efter på internet är förebilder!
Personligen så tycker jag att vi allmänhet behöver fler förebilder i våra liv. Dom inspirerar oss. Dom hjälper oss att drömma eller kanske till och med att ta första steget emot dem.

Så jag tänkte att vi här på bloggen kunde börja dela med oss av våra. Så här kommer min första!

Min totala crush på denna bloggerskan började för ett par år sen. Då var hon inte speciellt känd men jag älskade bloggen ändå. Tavi Gevinson är en tjej som föddes 1996 och bor i Illinois USA. Hon blev känd lite efter att hon startade sin blogg 2008. thestylerookie som bloggen heter drog snart till sig nästan 30,000 läsare per dag! Hon var då elva och på grund av hennes extrema intresse för fashion fick hon gå på både New York och Paris Fashion week.

Tavi blev snabbt min role model i allt. Tack vare henne blev jag mer insatt i feminismen och jag började bilda en egen uppfattning.

Hon hade en väldigt märklig stil på sina kläder eller inte märklig egentligen, kläderna var bara henne. Hon var helt unik i sin stil och jag var så fascinerad över att någon vågade vara så "out there".
Jag var just då i en period i mitt liv som var mitt i mellan.
Jag visste vad jag ville man jag var rädd för vad folk skulle tycka. Jag var rädd.

Men så en dag kom ett video klipp med Tavi själv. Hon blev intervjuad och hon pratade om sina kläder och folks reaktioner. Hon skrattade lite och sa sen allvarligt att hon med hade dagar då hon var kallsvettig innan hon gick ut från sitt hus. Rädd för att hon antagligen aldrig skulle bli accepterad eller hitta en pojkvän. Men sen rykte hon på axlarna och sa att om dom inte kan älska mig för mig är dom ändå inget att ha.
Efter det här blev saker annorlunda. Inte direkt naturligtvis men sakta men säkert började saker hända.
Under åren på gymnasiet formades jag och blev mer självsäker. Men min självsäkerhet sviktade konstant men jag hade hennes ord som ett mantra i mitt huvud.

Tavi hade ett nytt projekt. Att starta en online tidning som skulle till största del rikta sig till tjejer!
Det skulle bli en slags community där unga tjejer kunde få chansen att skriva om allt och inget.
Kläder, spellistor, film och serier, förebilder och råd som man inte ens visste att man behövde existerade plötsligt.
Dom här människorna gjorde mitt liv magiskt.
rookiemag öppnade så många dörrar i min fantasi. Inspirationen bara flödade från alla håll. Det var som att vara ett barn igen med alla möjligheter rakt framför sig.

Jag kände mig för första gången riktigt delaktig av något större även om jag inte skrev för tidningen. Jag kände mig känslomässigt delaktig. Det var så många tjejer som både skrev och kommenterade som kände precis som jag.

Rookie har hjälpt mig mer än vad jag själv förstår. Denna tidning är värd att titta in på ibland, glad som ledsen. Just sayin'.

Tavi är för mig en extremt viktig förebild. Hon blev viktig för mig i en period där jag behövde att någon annan var stark åt mig.
Hon är för mig the #1 girl power role model!

 
 
 
 
 
/Irma

Kommentarer


Kommentera inlägget här: