likewonderwomen.blogg.se

You're supposed to be the leading lady of your own life.

Sex fact Monday

Kategori: Sex fact monday

God morgon på er där ute!
Idag tänkte jag att jag skulle berätta om något jag läste på Tumblr för ett par månader sedan. Posten handlade om hur mycket ett ägg kostade. Ja ni vet dom äggen vi producerar varje månad!

Enligt den här diskussionen är våra ägg värda en hel del pengar och någon kommenterade att om man sålt alla sina ägg hade man varit mångmiljonär nu. Så jag har varit lite fundersam över om detta faktiskt är sanning eller ej så tog denna fact Monday för att läsa på om det.

Det som först kom fram under mitt letande är att det absolut inte är lagligt i alla länder för kvinnor att sälja sina ägg. Här i Sverige säljer man inte utan donerar sina ägg men som jag förstått det får man någon slaggs ersättning. Dock är det inte bara att gå och donera hur som helst det ligger mycket jobb och tester bakom det hela.

Fun fact #1
Enligt 1177 genom går 150 till 200 kvinnor per år äggdonation i Sverige. Så det är många efterlängtade barn som blir till tack vare detta!

I USA är saker lite annorlunda. Där får man sälja sina ägg, dom "vanligaste" ägg shopparna är så klart mammor med fertila problem, homosexuella män som vill starta familj eller kvinnor över 40.
Dom har egentligen ett max pris på 10,000 och anser att överskrida denna summan är olämpligt. Dock finns det folk som kan ge väldigt mycket mer pengar för att köpa ägg.
Familjer med fertila problem kan erbjuda minst 35,000 dollar till tjejer/kvinnor som till exempel studerar vid Yale, Harvard eller Princeton.

Jag läste en diskussion om vad priserna kan komma att stiga till då forskning kommer kunna skrädda sy det perfekta barnet. Då kanske till och med 100,000 kommer vara lite pengar för ett idealt ägg?!

Min fundering är nu om jag personligen hade klarat av att ge bort ett ägg bara för pengarna. Kanske för att ge ett par chansen till att bli en familj.
När jag läste posten på Tumblr första gången blev jag nästan mörkrädd, tänk att vi varje månad producerar ägg som kan göra oss rika som troll! Och varje månad (om vi nu inte blir gravida) åker pengarna rakt ner i en Always binda som kostar oss en massa pengar!

Men jag tycker vi ska välja att se på det hela på ett positivt sätt! Jag menar vi producerar guld klimpar varje månad och det är fan ganska bad as! Försök bara inte tänka på detta då du har din mens det kanske gör det hela lite mer smärtsamt...?!

Fun fact #2
Om du är intresserad av att se om du kan bidra med ägg till en familj kan du gå in och läsa om det på 1177 eller söka upp närmaste IVF klinik. Men kom ihåg att göra detta av rätt anledning!

Nu ska jag sätta mig ner och börja skriva på en historia för jag vet att ni är sugna på att höra en! Ha en bra dag kära ni och hoppas att detta var någorlunda nytt för er. 
 
 

/ Irma

Kommentarer


Kommentera inlägget här: