likewonderwomen.blogg.se

You're supposed to be the leading lady of your own life.

Att vara en tjej med mens mitt i natten,

Kategori: Åsikter

Jag tycker ofta att man som tjej blir sed som en tickande tidbomb. Vi är känsliga och egoistiska enligt många, vi hanterar inte kritik och vi är desperata efter uppmärksamhet. Och så vidare och så vidare.

Under min skolgång har jag sett en stor förändring. Vi tjejer har blivit mer stöddiga och högljudda. Detta gott folk är inte för att vi är känsliga eller för att vi har kort temperament. Detta är för att många av oss antagligen är trötta på att bli andra handsval. Trötta på att inte få fram vår mening då killarna gapar och skriker. Vi har anpassat och blivit som dem. Jag menar de flesta av oss fick tennisarm bara för att vi räckte upp armen så många gånger i onödan!

Jag hamnade ofta i hetlevrat argument med olika killar från min klass men det kändes alltid som om de nedvärderade mig bara för att jag var tjej. Precis som om min mening och mina åsikter inte spelade roll för att jag har bröst?

Det gör mig arg att mina bröst ska vara en anledning för folk att se mig som en mindre värd person. Precis som om mitt kön ger folk rätt att ge sig på mig undersommaren för att jag vill ha shorts på mig. Det gör mig frustrerad att tänka på att om jag skulle bli attackerad kan polisen skylla på att det var mina kläder som var felet. Det gör mig ledsen att behöva springa hem för att jag är rädd för min egen skugga.

Jag klagar inte, jag är så stolt över att vara tjej. Men ibland önskar jag bara att vi kunde bytta. Att vi bara kunde ha gått en mil i varandras skor. Jag vill aldrig säga att killar har det lätt men det börjar bli tröttsamt att höra att det ända vi bryr oss om är att shoppa. Det är irriterande att killar jämför mens med att bli slagen i kulorna.
Jag vet i och för sig inte hur de är att vara kille men jag vet hur de är att vara tjej.
Inte nog med att vi ungefär tio dagar per månad måste bära de känslor, förvirringar, ångest och konstiga kroppsformer mensen ger. Utan även minst 4 dagar med den outhärdliga smärtan, det fettiga håret och hyn samt svettningarna.
Hela mens grejen hade nog inte varit ett problem om killar hade slutat att säga den underbara meningen ”har du mens eller?”. Snälla gud nej! Okej? Då du säger detta har vi till 98% av tiden inte mens vi är bara personer som blir arga precis som ni andra. Men när ni säger det kan jag lova att vi alla planerar era mord i minsta detalj resten av dagen.

Helt ärligt så vet jag inte var jag vill komma med detta. Antagligen för att jag sitter här med månadsjukan nu med en stark irritation på det manligakönet. Men hur som helst är detta meningar jag har året runt mens eller ej.

/Irma

(15) text | Tumblr

Untitled

Kommentarer


Kommentera inlägget här: