likewonderwomen.blogg.se

You're supposed to be the leading lady of your own life.

Be a nerd

Kategori: Åsikter

Jag måste erkänna en sak för er. Jag Irma är en stor, stor, stor nörd. Jepp jag älskar manga, anime, serier i alla formar, böcker och filmer. Jag tillhör enligt mig själv en (på vissa ställen) hardcore nerd. Jag och en vän har en dag i veckan då vi ser de nya avsnitten av bland annat Teen Wolf, Glee, Supernatural, Sherlock och en del annat.
Jag och minna vänner (mer eller mindre alla) är yaoi och fanfiction älskare.

Jag älskar att vara nördig, älskar att bli helt uppslukad av en serie eller en bok. Jag älskar att gå i scifi bokhandeln och prata med andra med samma intresse. En av mina största drömmar är att gå på ett event eller typ Comic-con.  Vid ett sånt tillfälle hade jag klätt ut mig till en karaktär och varit helt i extas.
Hur som helst de jag vill komma till är innan jag blev som jag är i dag tyckte jag alltid att ”nördiga” personer alltid var så vänliga mot varan. Jag har aldrig varit populär så jag har alltid tillhört denna delen av ”the status quo”. Men nu när jag verkligen är mitt inne i smeten inser jag att vi tjejer inte riktigt är välkomna här heller.  

Det är irriterande att tänka att killarna känner att det är deras grej att vara nördar. Att vi tjejer inte kan riktigt förstå och uppskata det.  Att vi som tjejer inte kan leva upp till nivån att bär utklädningskläder för våran favorit karaktär för att vi kanske inte är smala, sexiga eller långa nog. Tjejer som tex klär ut sig till Wonder woman blir ofta skrattade åt eller utpekade.

Det gör ont i mig att det ska behöva vara så här. Jag tror jag tala för oss alla när jag säger att jag trodde att detta var ett säkert ställe. Ett ställe där jag inte behövde bry mig om kön, utseende eller IQ. Där jag bara var bra nog som mig själv, där jag kunde finna stöd och lycka med andra förstående människor.

Vem säger att jag som tjej inte är bra nog för att klä ut mig som stålmannen? Vem bestämmer att du som kille har muskler nog för att du ska vara bra nog för det? Varför ska det alltid bli en köns fråga?

En sån grej som på Halloween, varför måste våra kläder alltid vara sexy något? Är det verkligen meningen att vi alltid måste bli objekt för sex? Ja menar kan ni se en kille på en fest med sexy doktor klädsel?

För mig är tex Wonder Woman inte en lättklädd tjej med stora bröst. Nej hon är en stark självständig kvinna som inte tar någons skit. Hon behöver inte förlita sig på att en man ska rädda henne. Jag hade varit stolt om jag någonsin fått chansen att bära hennes kläder för i dem är jag någon mer än en svag tjej på 19. Det är de det handlar om för mig. Inte om jag är lång, smal eller sexig nog för kläderna utan att kläderna försunden gör mig till någon jag ser upp till.

Så till alla killar där ute tro inte att ni är de ända som är bra på tv-spel, tro inte att ni är de ända som blir upphetsade när ni viker upp första sidan på en ny tidning eller att ni är de ända som förstår. Och förgudskull ni ser inte så jävla bra ut ni heller i era fake muskelösa dräkter!

/Irma

The big bang theory

hogwarts | TumblrTumblr | via Tumblr

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: